Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nenechte se zlákat podvodnými zaměstnavateli!

Obchodování založené na pyramidovém schématu neboli multi-level marketing (MLM) je jakýsi model procesu finančního růstu, který se nesmí nikdy zastavit, jinak by se zhroutil. Jde o to, že každý nový pracovník musí do firmy naverbovat minimálně čtyři další. Zaměstnanec získává peníze od těch lidí, které sám do firmy přivedl. Ti dostávají peníze zase od svých podřízených a tak tímto způsobem nabírá pyramidový efekt čím dál tím větší dynamiky, která vždycky končí krachem. Přesto, že jsou praktiky MLM nezákonné, jsou neustále praktikovány a to díky tomu, že si firmy vždycky vymyslí nějaký jednoduchý produkt nebo službu (finanční poradenství, přípravky na hubnutí aj.), za kterou se schovávají.

Firmy využívající MLM jsou většinou zaměřeny na krásu a zdraví, svým klientům nabízí nový životní styl, který si často musí sami vyzkoušet. Lidé si pak musí nakoupit předražené produkty, aby je pak mohli recenzovat a nabízet dalším. Cena produktů je zde nastavena natolik vysoko, aby zaplatila všem ,,distributorům“ na různých úrovních pyramidy. Takovým příkladem je firma Herbalife. „Na internetu jako její verbíř vystupuje firma 4JOB, kde ale slůvko Herbalife ani jednou nepadne. V záhlaví stránek je výčet světových velkoměst, kde všude – bez jakékoli profesní specifikace – nabízí tato firma skvělé zaměstnání.“ (Blažek B., 2008, s. 56)

Firmy, které pracují v duchu pyramidového schématu lze rozdělit do tří kategorií. Jsou firmy, které neprodávají vůbec žádný výrobek, což je v mnoha zemích, včetně té naší, nelegální. Druhý typ firem nabízí nehmatatelný, virtuální produkt. Jedná se o právní kličku, která pomohla spoustě firem vymknout se soudu v zemích s nerozvinutou legislativou. U nás to byla například společnost Skyline na konci devadesátých let. Třetím typem jsou firmy jako Herbalife, které prodávají reálné produkty, což je naprosto legální.

Autoři knihy Zvrácená Pyramida (Bohuslav Blažek a Jiřina Olmrová ) si všímají, že MLM v dnešní době funguje především proto, že je ovládaná penězi. V obchodě lidé podléhají pokušení růstu, ještě středověk vědomě bránil ekonomickému růstu v církevním právu - stanovil hranici úroku a také omezoval novinky v řemeslech. Dnes už znamená pouhé vlastnictví peněz určitou hodnotu, a proto se MLM pořád ještě daří.

Firmy pracující na uvedeném principu do značné míry vůbec nevstupují do veřejného sektoru. Nemusí mít žádné kanceláře ani reklamu a často vůbec neznají konkurenční prostředí. Kromě toho, že firma, která se vás snaží naverbovat do svých řad, není vůbec známá, drží v tajnosti spoustu informací. Světoznámý kritik MLM Peter A. Blood sepsal seznam věcí, které všechny firmy založené na MLM tají. Jedná se především o následující:

  • počet distributorů ve firmě
  • kolik lidí z MLM pracuje v dané branži
  • průměrný měsíční příjem distributora
  • informace, že naverbovaný zaměstnanec se stává konkurencí distributora

Zaměstnavatele, který se vás snaží naverbovat do firmy, která využívá MLM, poznáte podle několika faktorů. Zaměstnavatel vám nikdy nedokáže s jistotou říct, kolik si vyděláte za jeden kalendářní měsíc. Žádná takto nastavená firma nevyplácí své zaměstnance hodinovou mzdou a většinou můžete pracovat ve svém volném čase a z domova. Verbování většinou probíhá na základě dvou až tří pracovních schůzek, jejichž cílem není vás seznámit s praktikami a podstatou firemních činností, ale co nejdříve vás donutit k podpisu smlouvu, ze které se velmi těžko odstupuje. Dávejte si pozor na podvodné praktiky a nenechte se naverbovat do firem postavených na MLM.

Autor: Jindřich | úterý 16.9.2014 9:28 | karma článku: 13,19 | přečteno: 855x
  • Další články autora

Jindřich

Fenomén hipsterů odeznívá, co přijde potom?

Zrodil se z undergroundu, nakonec se stal obětí komerce a konzumu, ostatně jako většina fenoménů v dnešní době. Váhají mezi náhodným seskupením a kurátorským výběrem, nesnáší masovost a váží jeden Instagram.

26.8.2015 v 8:20 | Karma: 6,82 | Přečteno: 584x | Společnost

Jindřich

Bez krásy nejsou koláče aneb proč pohlední lidé vydělávají více

Není žádnou novinkou, že se lidé přirozeně snaží obklopovat krásnými lidmi. Nejen při výběru potenciálního partnera, ale i v zaměstnání při výběru svých kolegů a na pracovním pohovoru hraje vzhled důležitou roli. Proč vydělávají pohlendí lidé více než ostatní a jak naložit s vlastní krásou?

7.10.2014 v 8:42 | Karma: 7,46 | Přečteno: 471x | Společnost

Jindřich

To, že v panelácích žijí jen chudí, je jen další mýtus

Říká koordinátorka projektu „Paneláci“ Mgr. Michaela Vojtková ze sociologického ústavu, která v rozhovoru vysvětluje problematiku projektu a upozorňuje na nežádoucí postoj většiny populace ve vztahu k panelovým domům.

23.9.2014 v 9:34 | Karma: 7,21 | Přečteno: 1391x | Společnost

Jindřich

Generace opravdových přátel

Byl to jeden z těch letních večerů, kdy je vám ještě v jednu ráno teplo a všude kolem slyšíte cvrčky. Seděl vedle mě a poslouchal přepsaný příběh o tom, jak do mého života nastoupila generace opravdových přátel. Bral jsem to jako samozřejmost, ale proč jsem mu to vlastně vyprávěl? V závanu dalších narozenin a touhy po mém dospělejším já, tu všude kolem létají facebookové zámečky, které chrání mé soukromí. Proč jsem si ho nechránil tentokrát? Chtěl jsem snad, aby se i on stal jedním z opravdových přátel nebo jsem skrz svůj vztah k přátelům chtěl představit sám sebe?

9.9.2014 v 9:15 | Karma: 6,21 | Přečteno: 314x | Společnost

Jindřich

Narcismus Generace Y jako odpověď na lhostejnost a sobeckost

S nástupem Generace Y a Z dosahuje individualismus v naší postmoderní společnosti absolutního vrcholu v podobě narcismu, který se nás všech nenápadně zmocňuje. Apolitičnost, bezohlednost, sobeckost a posedlost vizualitou zásadně zasahují do naší společnosti a mění její chování. Povahou sociálních otřesů se zabývá kniha Gillese Lipotevského „Éra prázdnoty“.

1.9.2014 v 9:35 | Karma: 12,83 | Přečteno: 764x | Společnost

Jindřich

Open space kanceláře nejsou pro každého

Většina lidí z vyššího managementu českých firem si žádá efektivnější a výkonnější pracovní tým. Řešením, jak toho dosáhnout, se stále častěji stává přestěhování firmy z klasických kanceláří do typu ,,open space office“. Co to ale znamená pro život jednotlivých zaměstnanců a firmy?

18.2.2014 v 13:07 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1135x | Ostatní

Jindřich

Jana Zielinski: Je pořád kam se vyvíjet

Říká Jana Zielinski – autorka největší české přehlídky designu u nás. Česká republika se jako jedna z mála zemí může pyšnit nejstarším design weekem ve střední a východní Evropě. Jana Zielinski se na přípravě Designbloku podílela již během svého studia koncem devadesátých let a je to právě ona, kdo umožňuje dialog mezi českými výrobci a designéry už patnáctým rokem.

17.12.2013 v 16:16 | Karma: 7,63 | Přečteno: 359x | Kultura

Jindřich

Krakow, město které nezklame

Když se řekne Krakow, lidé si většinou představí nějaké větší město v Polsku. Málokdo ale ví, že se jedná o tři čtvrtě milionové město, která má 18 městských částí a 23 univerzit. Jedná se o jedinou polskou metropoli, která nebyla během válek zničena, a proto je historické centrum už od roku 1978 na seznamu chráněných památek UNESCO. Velikost a památky mě jako Pražana nezasáhly tolik jako místní atmosféra.

9.10.2013 v 17:43 | Karma: 11,03 | Přečteno: 333x | Ostatní

Jindřich

Čas jako nedostižná hodnota našeho žití

Čas, ten všemocný, proti kterému nic nezmůžeme. Nutí nás se zamyslet nad tím, jak čas využít, jak něco nepromeškat, jak ho neztratit. Čas je nedostižná hodnota, která nás všechny doprovází ať chceme nebo ne. A přesto, že máme pocit, že všechno rychle utíká, my ho často nestíháme. Stává se z něj měřítko našeho žití a my se jen ptáme: ,,Proč to všechno trvá tak dlouho?“

3.8.2013 v 11:34 | Karma: 5,00 | Přečteno: 155x | Společnost

Jindřich

Facebook dohání konkurenci

Už v roce 2007 přišla sociální síť Twitter s tzv. hashtagy, které pomáhají logicky třídit informace z příspěvků od uživatelů. S označením klíčových slov se mohou uživatelé lépe zapojit do diskusí a příspěvky lépe dohledat. Na Twitter navázal Instagram a později také Google+. Teď začal hashtagy používat i Facebook.

26.6.2013 v 9:06 | Karma: 3,62 | Přečteno: 139x | Společnost

Jindřich

Wrocław – mladá francouzská metropole

Aneb jak si mě čtvrté největší město Polska omotalo kolem prstu za 24 hodin ... Mladá metropole? Na tomto území sídlí lidé už od devátého století, ale věkový průměr obyvatel dělá tak 25 let. A francouzská? Mluvíme přece o polském městě. Jenže zdejší atmosféra a architektonické řešení města je silně francouzské. Otevřená velká náměstí, která jsou plná kaváren a restaurací, ale i dlouhé kolonády s řadou fontán a bohatá historie spojují toto město s francouzskou kulturou.

20.5.2013 v 17:41 | Karma: 9,39 | Přečteno: 339x | Cestování

Jindřich

Kdo se přiživil na devátém Majálesu?

Včera se v pražské Stromovce uskutečnil jeden z největších hudebních festivalů v Česku. Řeč je o Majálesu 2013. Přítomnost více než 35 000 studentů si nenechala ujít žádná na studenty zaměřená značka. Kromě vystoupení 45 kapel to byla i přehlídka marketingové komunikace.

1.5.2013 v 11:30 | Karma: 4,91 | Přečteno: 124x | Pozvánky, akce

Jindřich

Fastfoodové řetězce - marketing jen v kanceláři

Známé značky fastfoodvých řetězců mají velká marketingová oddělení čítající spousty marketérů a PR pracovníků, kteří se neustále snaží posílit image značky, přilákat další zákazníky nebo pobídnout ty stávající k větším nákupům. Jejich prací je zkoumat trh, najít na něm mezery nebo se snažit odlišit od ostatních. Plánují strategie, provádějí analýzy a pracují s daty. Když si jdete koupit hamburger, B-smart nebo Tall Latté – je jejich práce vidět?

19.4.2013 v 8:51 | Karma: 8,08 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ekonomika

Jindřich

Alofons Mucha v Obecním domě

Od 10. 4. je denně otevřena unikátní výstava Alfonse Muchy ze sbírky Ivana Lendla v Obecním domě v Praze. K tomuto účelu jsou vyhrazeny dva sály v druhém patře. Na místě si můžou návštěvníci zakoupit knihy zabývající se tvorbou umělce. Dokonce si zde můžete nechat vytisknout svůj oblíbený obraz.

15.4.2013 v 20:14 | Karma: 6,31 | Přečteno: 327x | Kultura

Jindřich

Devátý festival nezávislé publicistiky

Ve čtvrtek se v Divadle Komedie uskutečnil již devátý ročník studentského festivalu Všemi směry. Letošní podtitul: ,,Za jedním cílem“ ovlivnil podobu programu a výběr hostů. Nově zvolené prostory přinesly oproti předchozím ročníkům mnohem více místa. Bohatý program začínal v jedenáct hodin dopoledne a končil pozdě ráno. Vedle něj běžel i doprovodný program a workshopy.

7.4.2013 v 10:50 | Karma: 5,64 | Přečteno: 169x | Pozvánky, akce

Jindřich

Třinácté Visual Manual

Ve čtvrtek proběhla již třináctá prezentace mladých umělců v Malostranské besedě. Další blok Visual Manual zpestřila návštěva rakouské designérské dvojice MOOI Design. Závěrem večera se představila skupina The Superpower.

31.3.2013 v 20:42 | Karma: 4,37 | Přečteno: 158x | Kultura

Jindřich

Starbucks na cestách

V pražské pobočce Starbucks na Chodově se včera uskutečnil seminář o kávě, který vedl Coffee Master Aleš z letiště. Tématem přednášky byl Starbucks na cestách. Součástí prezentace bylo i představení zcela nového produktu společnosti Starbucks VIA Ready Brew.

27.3.2013 v 8:33 | Karma: 5,73 | Přečteno: 408x | Hobby

Jindřich

Tomáš Vlček o tvorbě Karla Malicha

Včera proběhla komentovaná přednáška teoretika a historika Tomáše Vlčka v rámci výstavy Karla Malicha na Pražském hradě. V jízdárně jsme tak mohli slyšet zajímavé skutečnosti ze života umělce. Teoretik dále popsal Malichův vztah k výstavě včetně celého procesu tvorby výstavy.

12.3.2013 v 14:54 | Karma: 4,68 | Přečteno: 144x | Kultura

Jindřich

Volit, ale po česku

Amerika má nového prezidenta. Volby v USA - na první pohled hlavně politická událost, která mohla a také změnila spoustu věcí. Někdo je překvapený, někdo zklamaný, někdo si zase všiml, že v USA je méně ,,konzervativních bělochů", tedy republikánů volících Romneyho. Ať jsou následky voleb jakékoli, jméno prezidenta zůstává stejné. Nám středoevropanům to může připadat jako zbytečný humbuk. A právem.

23.11.2012 v 16:30 | Karma: 9,25 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jindřich

StarDance je zpět, jíž popáté

V sobotu večer v Barrandovském ateliéru zatancovali Tereza Kostková s Markem Ebenem tango a tím tak odstartovali pátou řadu taneční soutěže StarDance s osmi novými páry.

8.11.2012 v 11:44 | Karma: 6,17 | Přečteno: 784x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 598x

Seznam rubrik