Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Narcismus Generace Y jako odpověď na lhostejnost a sobeckost

S nástupem Generace Y a Z dosahuje individualismus v naší postmoderní společnosti absolutního vrcholu v podobě narcismu, který se nás všech nenápadně zmocňuje. Apolitičnost, bezohlednost, sobeckost a posedlost vizualitou zásadně zasahují do naší společnosti a mění její chování. Povahou sociálních otřesů se zabývá kniha Gillese Lipotevského „Éra prázdnoty“.

Autor se snaží reflektovat změny v demokratické společnosti, které spojuje proces personalizace. Cílem knihy je vytyčit hlavní transformační tendence. Všímá si, jak se mění společenské hodnoty a nejvíce se zabývá tím, jak je touha po úspěchu střídána snahou o maximální využití svobody a hédonistickými hodnotami. ,,Proces personalizace postavil do popředí osobní realizaci a respektování subjektivní zvláštnosti a jedinečné osobnosti jakožto základní hodnotu.“ (Lipotevsky, 2003, s. 2)

Díky změně životního stylu související s konzumní revolucí došlo i ke změnám v pořadí individualistický hodnot. Právo být sám sebou povýšilo svobodu člověka na tu nejdůležitější hodnotu. Autor uvádí, že žijeme v postmoderní společnosti, která je charakteristická historickým zvratem cílů a způsobů socializace, odklonem od procesu založeného na disciplíně a přijmutí hédonického a personalizovaného individualismu. Technologický a vědecký optimismus opadl. Tvrdí, že konzumní éra neskončila, naopak se rozšířila do soukromé sféry až k samotnému utváření ega. ,,Narcismus je následek a projev procesu personalizace v malém, symbol přechodu od ‘omezeného’ individualismu k individualismu ‘totálnímu‘.“(Lipotevsky, 2003, s. 4) Autor poukazuje na spojitost narcismu s apolitičností a taky zaujetím vztahů. ,,Moderní doba byla posedlá výrobou a revolucí. Doba postmoderní je posedlá informacemi a sebevyjádřením.“ (Lipotevsky, 2003, s. 6)

V dnešní době je díky individualistickému založení nás všech na výběr téměř cokoli. Vybírat si a sami se tak obsluhovat je už dnes všeobecným modelem života. Postindustriální společnost byla definována jako společnost služeb, ale ještě přesněji je to společnost samoobslužná.

Na začátku knihy autor popisuje tzv. svůdnost jako jednu z výrazných transformačních tendencí individualistické společnosti. ,,Zatímco proces personalizace ruší pevné a donucovací rámce, svůdnost v tichosti působí tím, že sází na individuálnost osob, na jejich pohodu, svobodu, na jejich vlastní zájmy.“ (Lipotevsky, 2003, s. 8) Proces personalizace se snaží upřednostnit komunikaci před donucováním. Autor toto tvrzení dokládá na práci ve velkých organizacích, kde se pracuje v otevřeném prostoru, což vede k usnadnění komunikace. Na příkladu lékařství, sportu a jiných odvětví uvádí, jak se mění vývoj v závislosti na vlivu procesu personalizace. Také výchova dětí už není autoritářská, přání mládeže je třeba vyslechnout. I v jazyce je vidět snaha omezit používání slov s konotací podřadnosti, ohavnosti, pasivity nebo agresivity. Místo toho je nahrazují slova průzračná, neutrální a objektivní – vše ruku v ruce s hédonistickým uvolněním. Lipotevsky si všímá i toho, že dnešní člověk je napojen na hudbu od rána do večera, jako kdyby se snažil být neustále opojen a vytrhován z reality. Podle autora je svůdnost to, co postupným izolováním nenásilně ničí společenské dimenze pomocí hédonismu, přemíry informací a podněcováním k odpovědnosti.

Autor se dále zmiňuje o další transformační tendenci - nastupující prázdnotě, která jde ruku v ruce s lhostejností. Lhostejnost je způsobena přemírou jako takovou a nadbytkem podnětů. Lidé se stávají být apatičtí vůči většině dění kolem nich. Lipotevsky to dokládá na malé účasti voleb nebo na znuděnosti žáků ve školách. ,,Lhostejnost v postmodernismu je prý způsobena hlavně tím, že hodnoty modernismu se vyčerpaly – pokrok, růst, kosmopolitismus, rychlost a mobilita ztratily svou podstatu stejně jako revoluce.“ (Lipotevsky, 2003, s. 20) Lidé jsou mnohem lhostejnější k veřejnému a mnohem více citliví na soukromé. Dochází k nadměrnému zkoumání sebe sama, zaměření na vztahy, posedlost tělem a sexem. Proti této lhostejnosti působí veřejné instituce, které se neustále snaží vybízet občany k zapojení se, k mobilizaci a snaží se je neustále informovat. Autor také poukazuje na to, že se hranice stírají, vymezenost je na ústupu.

Podle knihy končí zlatý věk individualismu a rozvíjí se čirý individualismus zbavený všech posledních společenských a morálních hodnot. Díky aféře Watergate, finanční krizi, ekologickým katastrofám a obavy z jaderných technologií se lidem zdá budoucnost příliš nejistě na to, aby o ní přemýšleli a počítali s ní. Proto je nám narcismus bližší a chceme si žít jen a jen přítomností – to autor označuje za narcistickou strategii přežití. Narcismus je něco, co potlačuje tragičnost a jeví se jako zcela nová forma apatie. Vědomí sebe sama nahradilo dřívější třídní vědomí. Narcismus přizpůsobuje člověka sociální izolaci, a protože je ve středu zájmu ono ,,Já“ je vše ostatní tomuto já podřízeno. 

Nejen narcismus vede k realizaci našeho já a neustálému psychologizování. To samé dělá i postmoderní hédonistická etika: úsilí se už nenosí, vše, co znamená omezování nebo přísnou disciplínu, ztrácí hodnotu. Nastupuje kult tužeb a jejich okamžité uspokojování.

Další jev, kterého si autor všímá, je zápasení procesu demokratizace a personalizace. Zrovnoprávnění a působení rovnosti se nás všechny snaží dát na stejnou startovací dráhu, to je ale přesně proti narcistickým tendencím personalizace, kde je hlavní úloha být jiný. Narcismus je také vášeň pro odhalování svého já, konvence nám připadají svazující a společenské role se nám hrají čím dál tím hůře. Autenticita a upřímnost se stávají základními ctnostmi, emoce se skrývají, pro narcismus je typická zdrženlivost a rezervovanost, nad netolerancí vítězí lhostejnost.

Lipotevsky si všímá i souvislosti mezi ekonomickou rivalitou vznikající společně s kapitalismem, kde bojují všichni proti všem a rivalitou uvnitř nás samotných.  Na jedné straně se snažíme zbohatnout, abychom vzbudili obdiv nebo závist, ale na straně druhé je narcismus, který toto odmítá. Zjevný úspěch a snaha po čestném uznání už nejsou to hlavní, protože veřejný prostor se stává lhostejným prostorem. Narcismus se emočně váže jen na soukromé skupiny, ve kterých nechce vzbudit obdiv ani závist, zde chce žít uvolněně bez přílišných nároků.

V kapitole s názvem „Krize demokracie“ autor podotýká, že hédonismus je kulturní rozpor kapitalismu – na jedné straně chce, abychom pracovali a byli kolečkem v motoru, a na druhé straně chce, abychom si užívali, požívali a konzumovali. Hédonismus sice vyřešil třídní boj, ale nastolil industrializovanou kulturu. Konzumní věk uznává jen seberealizaci, ale tím tak podkopává občanskou uvědomělost, vůli a odvahu. Hédonismus spolu s ekonomickou recesí přináší frustraci a ta může vést k rozpadu demokracie. Na druhou stranu požadavek svobody demokracii jen umocňuje.

Další kapitolou o společnosti, která je ovlivněna individualistickou revolucí je komičnost. ,,Komika už zdaleka není lidovým svátkem, ale všeobecný společenský příkaz, uvolňuje atmosféru a je trvalým prostředím, kterému je člověk vystaven i v běžném životě.“ (Lipotevsky, 2003, s. 70) Sarkasmus je ale na ústupu a přichází hravost, která mnohem více uvolňuje. Pozitivní a nenucený humor dnes spíše navozuje opojné ovzduší a jde ruku v ruce s hédonismem. ,,Čím více se společenské hodnoty a instituce propadají do své humorističnosti, tím více zdůrazňuje Já a stává se předmětem kultu postmodernosti.“ (Lipotevsky, 2003, s. 88)

Ke konci knížky autor popisuje historii násilí a války jako jevu, který zamezoval dnešnímu vývoji. Jedná se historický doklad aspektů mařících vznik postmoderního individualistického jedince. S nástupem státu, který vytvořil pocit bezpečí není důvod k násilí. ,,Proces individualizace snižuje dimenzi mezilidské výzvy k měření sil.“ (Lipotevsky, 2003, s. 99)

Na konci knihy máme možnost přečíst si doslov autora z roku 1993 ve kterém tvrdí, že se jeho názory potvrdily. Individualistická logika se vsákla do všech vrstev společnosti, zároveň si ale všímá kariérismu, který vnímá jako úpadek kulturního hédonismu. ,,Na jedné straně individualistický hédonismus vede lidi k tomu, aby na sobě neustále pracovali, udržovali se, pečovali o sebe. Na druhé straně podkopává smysl úsilí a práce, urychluje zhroucení tradičních instancí ve společnosti, vede k odspolečenštění a kriminalizaci.“ (Lipotevsky, 2003, s. 118)

Zdroj: Gilles Lipotevsky: Éra prázdnoty, Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2003. ISBN 978-80-7260-190-5

Autor: Jindřich | pondělí 1.9.2014 9:35 | karma článku: 12,83 | přečteno: 764x
  • Další články autora

Jindřich

Fenomén hipsterů odeznívá, co přijde potom?

Zrodil se z undergroundu, nakonec se stal obětí komerce a konzumu, ostatně jako většina fenoménů v dnešní době. Váhají mezi náhodným seskupením a kurátorským výběrem, nesnáší masovost a váží jeden Instagram.

26.8.2015 v 8:20 | Karma: 6,82 | Přečteno: 584x | Společnost

Jindřich

Bez krásy nejsou koláče aneb proč pohlední lidé vydělávají více

Není žádnou novinkou, že se lidé přirozeně snaží obklopovat krásnými lidmi. Nejen při výběru potenciálního partnera, ale i v zaměstnání při výběru svých kolegů a na pracovním pohovoru hraje vzhled důležitou roli. Proč vydělávají pohlendí lidé více než ostatní a jak naložit s vlastní krásou?

7.10.2014 v 8:42 | Karma: 7,46 | Přečteno: 471x | Společnost

Jindřich

To, že v panelácích žijí jen chudí, je jen další mýtus

Říká koordinátorka projektu „Paneláci“ Mgr. Michaela Vojtková ze sociologického ústavu, která v rozhovoru vysvětluje problematiku projektu a upozorňuje na nežádoucí postoj většiny populace ve vztahu k panelovým domům.

23.9.2014 v 9:34 | Karma: 7,21 | Přečteno: 1391x | Společnost

Jindřich

Nenechte se zlákat podvodnými zaměstnavateli!

Obchodování založené na pyramidovém schématu neboli multi-level marketing (MLM) je jakýsi model procesu finančního růstu, který se nesmí nikdy zastavit, jinak by se zhroutil. Jde o to, že každý nový pracovník musí do firmy naverbovat minimálně čtyři další. Zaměstnanec získává peníze od těch lidí, které sám do firmy přivedl. Ti dostávají peníze zase od svých podřízených a tak tímto způsobem nabírá pyramidový efekt čím dál tím větší dynamiky, která vždycky končí krachem. Přesto, že jsou praktiky MLM nezákonné, jsou neustále praktikovány a to díky tomu, že si firmy vždycky vymyslí nějaký jednoduchý produkt nebo službu (finanční poradenství, přípravky na hubnutí aj.), za kterou se schovávají.

16.9.2014 v 9:28 | Karma: 13,19 | Přečteno: 855x | Ekonomika

Jindřich

Generace opravdových přátel

Byl to jeden z těch letních večerů, kdy je vám ještě v jednu ráno teplo a všude kolem slyšíte cvrčky. Seděl vedle mě a poslouchal přepsaný příběh o tom, jak do mého života nastoupila generace opravdových přátel. Bral jsem to jako samozřejmost, ale proč jsem mu to vlastně vyprávěl? V závanu dalších narozenin a touhy po mém dospělejším já, tu všude kolem létají facebookové zámečky, které chrání mé soukromí. Proč jsem si ho nechránil tentokrát? Chtěl jsem snad, aby se i on stal jedním z opravdových přátel nebo jsem skrz svůj vztah k přátelům chtěl představit sám sebe?

9.9.2014 v 9:15 | Karma: 6,21 | Přečteno: 314x | Společnost

Jindřich

Open space kanceláře nejsou pro každého

Většina lidí z vyššího managementu českých firem si žádá efektivnější a výkonnější pracovní tým. Řešením, jak toho dosáhnout, se stále častěji stává přestěhování firmy z klasických kanceláří do typu ,,open space office“. Co to ale znamená pro život jednotlivých zaměstnanců a firmy?

18.2.2014 v 13:07 | Karma: 9,42 | Přečteno: 1135x | Ostatní

Jindřich

Jana Zielinski: Je pořád kam se vyvíjet

Říká Jana Zielinski – autorka největší české přehlídky designu u nás. Česká republika se jako jedna z mála zemí může pyšnit nejstarším design weekem ve střední a východní Evropě. Jana Zielinski se na přípravě Designbloku podílela již během svého studia koncem devadesátých let a je to právě ona, kdo umožňuje dialog mezi českými výrobci a designéry už patnáctým rokem.

17.12.2013 v 16:16 | Karma: 7,63 | Přečteno: 359x | Kultura

Jindřich

Krakow, město které nezklame

Když se řekne Krakow, lidé si většinou představí nějaké větší město v Polsku. Málokdo ale ví, že se jedná o tři čtvrtě milionové město, která má 18 městských částí a 23 univerzit. Jedná se o jedinou polskou metropoli, která nebyla během válek zničena, a proto je historické centrum už od roku 1978 na seznamu chráněných památek UNESCO. Velikost a památky mě jako Pražana nezasáhly tolik jako místní atmosféra.

9.10.2013 v 17:43 | Karma: 11,03 | Přečteno: 333x | Ostatní

Jindřich

Čas jako nedostižná hodnota našeho žití

Čas, ten všemocný, proti kterému nic nezmůžeme. Nutí nás se zamyslet nad tím, jak čas využít, jak něco nepromeškat, jak ho neztratit. Čas je nedostižná hodnota, která nás všechny doprovází ať chceme nebo ne. A přesto, že máme pocit, že všechno rychle utíká, my ho často nestíháme. Stává se z něj měřítko našeho žití a my se jen ptáme: ,,Proč to všechno trvá tak dlouho?“

3.8.2013 v 11:34 | Karma: 5,00 | Přečteno: 155x | Společnost

Jindřich

Facebook dohání konkurenci

Už v roce 2007 přišla sociální síť Twitter s tzv. hashtagy, které pomáhají logicky třídit informace z příspěvků od uživatelů. S označením klíčových slov se mohou uživatelé lépe zapojit do diskusí a příspěvky lépe dohledat. Na Twitter navázal Instagram a později také Google+. Teď začal hashtagy používat i Facebook.

26.6.2013 v 9:06 | Karma: 3,62 | Přečteno: 139x | Společnost

Jindřich

Wrocław – mladá francouzská metropole

Aneb jak si mě čtvrté největší město Polska omotalo kolem prstu za 24 hodin ... Mladá metropole? Na tomto území sídlí lidé už od devátého století, ale věkový průměr obyvatel dělá tak 25 let. A francouzská? Mluvíme přece o polském městě. Jenže zdejší atmosféra a architektonické řešení města je silně francouzské. Otevřená velká náměstí, která jsou plná kaváren a restaurací, ale i dlouhé kolonády s řadou fontán a bohatá historie spojují toto město s francouzskou kulturou.

20.5.2013 v 17:41 | Karma: 9,39 | Přečteno: 339x | Cestování

Jindřich

Kdo se přiživil na devátém Majálesu?

Včera se v pražské Stromovce uskutečnil jeden z největších hudebních festivalů v Česku. Řeč je o Majálesu 2013. Přítomnost více než 35 000 studentů si nenechala ujít žádná na studenty zaměřená značka. Kromě vystoupení 45 kapel to byla i přehlídka marketingové komunikace.

1.5.2013 v 11:30 | Karma: 4,91 | Přečteno: 124x | Pozvánky, akce

Jindřich

Fastfoodové řetězce - marketing jen v kanceláři

Známé značky fastfoodvých řetězců mají velká marketingová oddělení čítající spousty marketérů a PR pracovníků, kteří se neustále snaží posílit image značky, přilákat další zákazníky nebo pobídnout ty stávající k větším nákupům. Jejich prací je zkoumat trh, najít na něm mezery nebo se snažit odlišit od ostatních. Plánují strategie, provádějí analýzy a pracují s daty. Když si jdete koupit hamburger, B-smart nebo Tall Latté – je jejich práce vidět?

19.4.2013 v 8:51 | Karma: 8,08 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ekonomika

Jindřich

Alofons Mucha v Obecním domě

Od 10. 4. je denně otevřena unikátní výstava Alfonse Muchy ze sbírky Ivana Lendla v Obecním domě v Praze. K tomuto účelu jsou vyhrazeny dva sály v druhém patře. Na místě si můžou návštěvníci zakoupit knihy zabývající se tvorbou umělce. Dokonce si zde můžete nechat vytisknout svůj oblíbený obraz.

15.4.2013 v 20:14 | Karma: 6,31 | Přečteno: 327x | Kultura

Jindřich

Devátý festival nezávislé publicistiky

Ve čtvrtek se v Divadle Komedie uskutečnil již devátý ročník studentského festivalu Všemi směry. Letošní podtitul: ,,Za jedním cílem“ ovlivnil podobu programu a výběr hostů. Nově zvolené prostory přinesly oproti předchozím ročníkům mnohem více místa. Bohatý program začínal v jedenáct hodin dopoledne a končil pozdě ráno. Vedle něj běžel i doprovodný program a workshopy.

7.4.2013 v 10:50 | Karma: 5,64 | Přečteno: 169x | Pozvánky, akce

Jindřich

Třinácté Visual Manual

Ve čtvrtek proběhla již třináctá prezentace mladých umělců v Malostranské besedě. Další blok Visual Manual zpestřila návštěva rakouské designérské dvojice MOOI Design. Závěrem večera se představila skupina The Superpower.

31.3.2013 v 20:42 | Karma: 4,37 | Přečteno: 158x | Kultura

Jindřich

Starbucks na cestách

V pražské pobočce Starbucks na Chodově se včera uskutečnil seminář o kávě, který vedl Coffee Master Aleš z letiště. Tématem přednášky byl Starbucks na cestách. Součástí prezentace bylo i představení zcela nového produktu společnosti Starbucks VIA Ready Brew.

27.3.2013 v 8:33 | Karma: 5,73 | Přečteno: 408x | Hobby

Jindřich

Tomáš Vlček o tvorbě Karla Malicha

Včera proběhla komentovaná přednáška teoretika a historika Tomáše Vlčka v rámci výstavy Karla Malicha na Pražském hradě. V jízdárně jsme tak mohli slyšet zajímavé skutečnosti ze života umělce. Teoretik dále popsal Malichův vztah k výstavě včetně celého procesu tvorby výstavy.

12.3.2013 v 14:54 | Karma: 4,68 | Přečteno: 144x | Kultura

Jindřich

Volit, ale po česku

Amerika má nového prezidenta. Volby v USA - na první pohled hlavně politická událost, která mohla a také změnila spoustu věcí. Někdo je překvapený, někdo zklamaný, někdo si zase všiml, že v USA je méně ,,konzervativních bělochů", tedy republikánů volících Romneyho. Ať jsou následky voleb jakékoli, jméno prezidenta zůstává stejné. Nám středoevropanům to může připadat jako zbytečný humbuk. A právem.

23.11.2012 v 16:30 | Karma: 9,25 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jindřich

StarDance je zpět, jíž popáté

V sobotu večer v Barrandovském ateliéru zatancovali Tereza Kostková s Markem Ebenem tango a tím tak odstartovali pátou řadu taneční soutěže StarDance s osmi novými páry.

8.11.2012 v 11:44 | Karma: 6,17 | Přečteno: 784x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 598x

Seznam rubrik